07 Ocak 2023

28.305’ten 28.540’a QSY Hikayesi ...

 90’lı yılların ilk başlarında antenimin en iyi 28.540’ta SWR’sinin 1:1 olduğu zamanlarda, bu frekansı kendime sığınma frekansı bellemiştim... O zamanlar aşağıdaki monoband (28-30 Mhz) QRP bir cihazla (President Lincoln) havada aktif oluyordum. 


President Lincoln (28-30 Mhz)

Daha sonraki zamanlarda all band bir cihaz sahibi oldum ve diğer bandlarda da aktif oldum. Ama o zamanlarda bile 28.540’ı hiç bırakmadım... İlk gözağrımdı benim bu frekans...



Yaesu 757 GX II & Automatic AT (TA1BE 1993)

Gel-git zaman herkese 28.540’ta olduğumu tüm TA’ya duyurdum. Duyurdukça yavaş yavaş frekans NET frekansı haline dönüştü ve daha sonra da TA’nın NET frekansı haline dönüşüverdi...

2000’li yıllara başına gelince bir günde dünyanın değişik yerlerinden Türkçe konuşan 76 istasyonu biraraya toplamaya başarmıştım... (Aşağıda linkini verdiğim makaleden okuyabilirsiniz.)

https://ta1be.blogspot.com/2001/12/10-metre-28540-turk-neti-yeniden-aktif.html

Aradan geçen süre içinde yoğun iş tempom nedeniyle pek frekanslara çıkamadım, bu süreç içinde 10 metre bandını aktif tutmak isteyen arkadaşlar kendilerine 28.305 frekansını yuva (NET) edinmişler...

8 Aralık 2019 tarihi öncesi IARU Region 1 (Uluslararası Radyo Amatörleri Birliği 1. Bölge)’in band planına göre 28.305’te (All Mode) her modda çıkış yapılabiliniyordu... Ancak 8 Aralık 2019'da Band Planı'nda değişiklik olmuş ve bunu ben de yeni öğrendim...


8 Aralık 2019 öncesi yıllara ait IARU Region 1 Band Planı


Neyse gelelim günümüze...

15 gün kadar önce sevdiğim dostlarımın davetine icabet ederek 10 metre bandını yeniden canlandıralım istedik... Onların isteği üzerine 28.305’i mesken tuttuk...

Fakat yanlış giden bir şeyler vardı frekansta... Birtakım digital sesler... İnternetten IARU Region 1’in Band Planını’nı incelediğimde buranın 2700 Hz (2.7 Khz) band genişliğine ait Digimodes, automatically controlled data stations (unattended) ‘lar tarafından kullanılabileceğini ancak IARU’nun “ALL MODES” açıklamasıyla da burada konuşanları (bizler de dahil) &  (gerek CW, gerek RTTY contestlerde buralarda yoğun trafik var) gözlemledim, üzerinde de pek durmadım açıkçası...

Ta ki 6 Ocak 2023 tarihine kadar ... 

6 Ocak 2023 tarihinde Türkiye’de varlığını sürdüren “AMATÖRCE SOHBETLER” adı verilen Zoom ve Youtube grubunun WhatsApp’ına 28.305 frekansında ÇEVRİME DAVET mesajı attım...

Ortalık bir anda karıştı. Grup yazışmalarında bu frekansla ilgili epey hararetli görüşmeler yaptık (6 Ocak 2023, saat: 12:20 – 16.05 arası) konuyu gelecek haftaki Zoom görüşmesinde (11 Ocak 2023) yüzyüze konuşmak üzere sonlandırdık... Elbette yazışmalarda nahoş sözcükler ve bazı yakıştırmalar da havada gereksiz yere dolaşıp durdu... 

Bu olayın hemen akabinde hemen IARU’nun Region 1 Sekreterya’sına mail atarak 28300 -28320 arasındaki “All Mode” ve bitişiğindeki NOT hakkında bilgi istedim...

IARU Region 1 Sekreteryası konuyu IARU Region 1 HF uzmanına yönlendirerek konuyla ilgili yardımcı olmasını istedi...

IARU R1 HF Manager’i Tom (DF5JL) benim sorum ile ilgili aşağıdaki metni bana gönderdi...





Yukarıdaki yazılı Metin’den de anlaşılacağı gibi “All Modes”dan kasıt; Tüm haberleşme biçimleri. Ancak bu satırda bahsi geçen not’a göre bu frekansın kullanılmaması tavsiye edilir anlamına gelecek satırlarıyla konu gayet güzel özetlenmişti...

Bu durum üzerinde 28.305’in kurucusu ve çevrim operatörü DL4CQ Adem Bey’e tüm yazışmayı attım ve incelemesini isteyip, yeniden 28.540’a dönmemizi tavsiye ettim...

Bugüne kadar bizi yanıltan tek konu, 2019 öncesi bu frekansın her türlü haberleşme moduna açık olmasıydı. 

Ve bugün ilk çevrimimizi 28.540’ta eskiden olduğu gibi yeniden başlattık...

28.540 TA NET frekansı hepimizin BİRLİK ve BERABER’lik içinde güzel günler geçireceği zamanlar getirmesi umuduyla...

Herkese 73

de TA1BE/4 Ertan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder